Wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy zimą

Prawie jedna czwarta wypadków drogowych jest związana z warunkami atmosferycznymi, a dokładniej niedostosowaniem się kierujących do sytuacji panującej na drodze. Szczególnie zimą czeka na kierowców wiele utrudnień z powodu ograniczonej widoczności spowodowanej deszczem, deszczem ze śniegiem, śniegiem, mgłą lub śniegiem i lodem zalegającym na drogach.

Aby mieć pewność, że zawsze bezpiecznie dotrzemy do celu, nie zaszkodzi zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi bezpiecznej jazdy zimą.

Przewiduj

W każdej sytuacji zagrażającej życiu ostatecznym kluczem do przetrwania jest świadomość sytuacyjna, a jazda po drogach pokrytych śniegiem lub lodem nie jest inna. Oznacza to brak rozpraszania uwagi.

Aby bezpiecznie dotrzeć do celu podróży – odłóż telefon! To nie jest też czas na pogłębioną rozmowę z pasażerem na temat zapaści geopolitycznej czy stanu gospodarki. Skoncentruj swoją uwagę w 100% na drodze przed Tobą. Świadomość i przewidywanie są absolutnie kluczowe dla bezpiecznej jazdy zimą.

Jeśli skupiasz swoją uwagę tylko na samochodzie przed sobą, tak naprawdę widzisz tylko ten samochód, a dokładnie tylko jego tył. Musisz obserwować sytuację blisko ciebie oraz drogę. Pozwala to zawczasu zidentyfikować wszelkie zagrożenia lub problemy na drodze.

Reaguj

W miarę pogarszania się warunków drogowych nadszedł czas, aby wykorzystać swoje umiejętności jazdy zimą, co niekoniecznie oznacza spowolnienie. Ludziom trudno jest zrozumieć tę koncepcję, ale ważne jest, aby określić, gdzie należy przyspieszyć, a gdzie jechać wolno.

„Przeniesienie ciężaru” to prawdopodobnie jedna z najważniejszych koncepcji bezpiecznej jazdy zimą. Przeniesienie ciężaru pojazdu na przednie lub tylne opony poprzez hamowanie lub przyspieszanie jest zarówno przyczyną, jak i rozwiązaniem w przypadku ślizgającego się pojazdu, w zależności od tego, w jakiej sytuacji się znajdziemy.

Przyspieszenie odciąża ciężar z przednich kół, przenosząc przyczepność z przodu pojazdu na tył. Dlatego zawsze zwalniaj kiedy droga jest jeszcze prosta, a nie kiedy zaczyna skręcać.

Jak poradzić sobie z poślizgiem kół?

Celem bezpiecznej jazdy zimą jest uzyskanie maksymalnej przyczepności, jaką opony mogą zapewnić, aby pojazd nie ślizgał się. Niestety zdarzają się sytuacje – czy to z powodu błędu kierowcy, czy sił zewnętrznych, które powodują, że opony tracą przyczepność potrzebną do hamowania, przyspieszania czy kierowania pojazdem.

To, jak kierowca reaguje na tę sytuację, to często różnica między wypadkiem a bezpiecznym dotarciem do celu.

Tylko dlatego, że samochód się ślizga, nie oznacza, że ​​tracisz kontrolę. Unikaj panicznej reakcji, która prawie w każdym przypadku pogarsza sytuację. 

Nie panikować oznacza nie szarpać za kierownicę i nie wciskać gwałtownie hamulca. Zamiast tego szybko zidentyfikuj, jaki rodzaj poślizgu występuje – poślizg tylnego czy przedniego koła i odpowiednio zareaguj.

Poślizg tylnego koła:

Zbyt gwałtowne zwalnianie na śliskiej drodze może przenieść zbyt duży ciężar na przednie koła, powodując utratę przyczepności i poślizg tylnych kół. Jeśli poczujesz, że tył pojazdu zaczyna się ślizgać, ważne jest, aby skierować koła w miejsce, w którym samochód ma jechać, i jednocześnie dodać odrobinę gazu, aby uzyskać dodatkową przyczepność z tyłu samochodu.

Nie obawiaj się – samochód gwałtownie nie przyspieszy. Zamiast tego zostanie przeniesiony ciężar na tylne koła, zwiększając przyczepność do tyłu samochodu, a to jest nam w tej chwili potrzebne.

Poślizg przedniego koła:

Poślizg przedniego koła jest zwykle spowodowany zbyt szybkim wejściem w zakręt. Kręcisz kierownicą, ale nie ma przyczepności na przednich kołach, więc samochód nadal jedzie prosto. W tej sytuacji hamulce nie pomogą.

Wyprostuj koła, a kiedy odzyskają przyczepność, pokonaj zakręt. To najskuteczniejszy sposób rozwiązania problemu. Podobnie jak w przypadku wielu technik, może to na początku wydawać się sprzeczne z intuicją, ale ​zimą intuicyjne rozwiązania są często błędne.

Utknięcie w śniegu

Jeśli utkniesz, usuń śnieg z obszarów przed i za kołami. Jeśli Twój pojazd jest wyposażony w system kontroli trakcji , zaleca się wyłączenie go, aby umożliwić pracę silnika. Wyprostuj koła i nie manewruj kierownicą w czasie próby wydostania się ze śniegu. Takie postępowanie pomoże ci stopniowo posuwać się naprzód.

Nie dodawaj zbyt mocno gazu, ponieważ szybkie boksowanie kół zbije śnieg w warstwę lodu pod oponami, co tylko pogorszy sytuację . Jeśli podłożysz jakiś przedmiot (dywaniki, gałęzie, deski) pod koła, aby zwiększyć przyczepność, nie stój za samochodem, ponieważ mogą one zostać wyrzucone, a ryzyko odniesienia obrażeń jest wysokie.

Czas na nowe opony?

Przygotowując się do sezonu zimowego, właściciele pojazdów powinni wykonać wszystkie rutynowe czynności konserwacyjne – kontrole płynów, nowe pióra wycieraczek itp. – aby to, co byłoby drobną niedogodnością latem, nie stwarzało zagrożenia podczas zimy.

Opony z mocno zużytym bieżnikiem

W połowie zużyta opona zimowa zapewni osiągi opony całorocznej. Zużyta opona całoroczna zapewni Ci osiągi opony letniej.

Większość z nas uważa, że 5-6mm głębokości bieżnika nie kwalifikuje jeszcze opony do wymiany. Może w oponach letnich jest to prawda, lecz zima rządz się innymi prawami. Zbyt mały bieżnik zdecydowanie wpływa na bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach.

Jako ciekawostkę dodam, że już kilka stopni mrozu, utwardza oponę co zmniejsza jej skuteczność w trudnych warunkach. Dlatego ważne jest aby zaopatrzyć auto w opony dobrej jakości.

Podobał się post? Polub MYWILDFOREST na facebooku. Dzięki!